De zorg is bij uitstek een sector waarin de medewerkers het verschil maken. In deze krappe arbeidsmarkt is het behouden van je bekwame professionals echter een flinke uitdaging. Hoe stuur je op het verhogen van medewerkersbetrokkenheid? Hoe word je een aanstekelijk werkgever? Hoe weet je of je medewerkers lekker in hun vel zitten? Wat hebben de professionals nodig? Hoe stuur je op hun productiviteit, verzuim en verloop? Je kunt naar je onderbuikgevoel luisteren. Beter is om af te gaan op data en wetenschappelijke inzichten. Met de inzet van Assist Analytics ontstaan er belangrijke inzichten in hoe zorgorganisaties verzuim, verloop en productiviteit kunnen beïnvloeden. Maar ook wordt het effect van je interventies voorspelbaar. Met alle beschikbare data en machine learning kan Assist gericht bepalen welke interventies nodig zijn om medewerkers weer gemotiveerd te houden. Door zorgverleners gemotiveerd te houden, helpt Assist Analytics de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Assist Analytics stuurt medewerkers uit de zorg elke maand via representatieve steekproeven een korte vragenlijst. Elke maand krijgen deze steekproefsgewijze geselecteerde deelnemers vragen over 16 basisonderwerpen. Denk daarbij aan onderwerpen als ‘waardering’, ‘autonomie’, ‘communicatie’ en de ‘balans tussen werk en privé’. Via een realtime dashboard zijn de uitkomsten zichtbaar. Dit zorgt ervoor dat het management samen met HR adequaat kan bijsturen en daar waar nodig interventies kan plegen. Door de maandelijkse, wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken hebben zorgorganisaties realtime actueel en betrouwbaar inzicht in wat er speelt op de werkvloer.
Je krijgt nog meer waardevolle inzichten als je de onderzoeksresultaten koppelt aan andere gegevens, bijvoorbeeld geanonimiseerde verzuimdata. Wij koppelen de psychometrische data aan business data en HR data. Dit doen we samen met onze samenwerkingspartner Scorius. Dit leidt tot (onverwachte) verbanden tussen medewerkersbetrokkenheid, ziekteverzuim, verloop en productiviteit. Je weet wat er speelt, wat je aandacht vergt en signaleert eventuele problemen vooraf. Bovendien kunnen we dankzij de data en machine learning voorspellen wat het effect is van beleid op ziekteverzuim, productiviteit en verloop. Anticiperen, beter faciliteren: het creëert rust in je organisatie. Dit werkt kostenbesparend. En leidt tot een hoger werkgeluk en een hogere klanttevredenheid. Zo ben jij als organisatie onderweg als aanstekelijk werkgever.